گزیده ای از مفاهیم و ابزارهای تربیت سالم

برگرفته از کتاب تربیت سالم نوشته جین نلسن

  1. کودکان بدرفتار، «کودکان دلسردند» که باورهای اشتباهی درباره چگونگی دست‌‌‌‌‌یابی به هدف اولیه تعلق داشتن دارند. باورهای اشتباه آنان منجر می شود بدرفتاری کنند. ما در صورتی می توانیم به طور موثر با آنها رفتار کنیم که به جای پرداختن فقط به بدرفتاری، باورهای اشتباه را مورد توجه قرار دهیم.
  2. دلگرم کردن را به کار گیرید تا به کودکان کمک کنید احساس «تعلق » کنند و بنابراین انگیزه­شان برای بدرفتاری از میان خواهد رفت. به جای تمرکز بر اشتباه ها، هر قدمی در جهت بهبود را تشویق کنید.
  3. راهی بسیار خوب برای کمک به دلگرم کردن کودکان، گذراندن وقت ویژه با آنان است. معلمان بسیاری متوجه شده‌اند بعد از گذراندن فقط پنج دقیقه وقت گذاری با «کودک مساله دار» برای به اشتراک گذاشتن آنچه دوست دارند برای سرگرمی انجام دهند، تغییرات قابل توجهی در کودک رخ داده است.
  4. وقتی می خواهید کودکان را درون رختخواب بگذارید، از آنها بخواهید «غمگین ترین زمان» و «شادترین زمان» روزشان را با شما در میان بگذارند. بعد شما غمگین ترین و شادترین زمان تان را با آنها در میان بگذارید. از آنچه در این فرایند می آموزید، شگفت زده خواهید شد.
  5. نشست های کلاسی یا خانوادگی برگزار کنید تا مسائل را با همکاری و احترام متقابل حل کنید. این کار کلید ایجاد فضایی محترمانه و محبت آمیز است درحالیکه به کودکان کمک می کند عزت نفس، مسوولیت پذیری، همکاری و مهارتهای حل مساله را کسب کنند.
  6. به کودکان وظایف معنادار بدهید. والدین و معلمان بسیاری به اسم مصلحت اندیشی، کارهایی را برای بچه ها انجام می دهند که آنها می توانستند برای خودشان و دیگران انجام دهند. بچه ها وقتی می دانند که می توانند مشارکتی واقعی داشته باشند، احساس تعلق می کنند.
  7. با همدیگر تصمیم بگیرید چه وظایفی باید انجام شوند. همه آنها را در ظرفی بریزید و بگذارید هر کودک هر هفته چند تا از آنها را بیرون بکشد؛ اینطوری هیچ کس مدت طولانی گیر یک وظیفه نمی افتد. معلمین می توانند از کودکان بخواهند در تهیه قوانین کلاس به آنها کمک کنند و آنها را در جدولی تحت عنوان «ما تصمیم گرفتیم» بنویسند. بچه ها وقتی در تصمیمات مشارکت داده می شوند، مالکیت، انگیزه و اشتیاق همکاری دارند.
  8. برای آموزش زمان صرف کنید. مطمئن شوید که کودکان می دانند منظور شما از «آشپزخانه را تمیز کن» چیست. برای آنها ممکن است فقط به معنای گذاشتن ظرفها درون سینک باشد. والدین و معلمان می توانند سوال کنند: «درک تو از آنچه انتظار می رود انجام دهی، چیست؟»
  9. احترام متقابل را آموزش دهید و الگوی آن باشید. یک راه این است که همزمان مهربان و قاطع – مهربان برای نشان دادن احترام به کودک و قاطع برای نشان دادن احترام به خودتان و «نیازهای موقعیت» – باشید. این کار در هنگام تعارض دشوار است، بنابراین هرزمان که توانستید از راهنمایی بعدی استفاده کنید.
  10. زمان سنجی مناسب، اثربخشی شما را ده برابر خواهد کرد. پرداختن به مساله در زمان تعارض «موثر» نیست چراکه هیجانات سد راه می شوند. به کودکان درباره دوره های آرام شدن آموزش دهید. شما (یا کودکان) می توانید به مکانی مجزا بروید و کاری انجام دهید تا حالتان بهتر شود و سپس با احترام متقابل روی مساله کار کنید.
  11. از دست این عقیده بی معنی خلاص شوید که برای اینکه بچه ها بهتر عمل کنند، ابتدا مجبوریم کاری کنیم که احساس بدتری داشته باشند. وقتی احساس حقارت و شرمندگی می کنید، آیا دوست دارید که بهتر عمل کنید؟ این مطلب دید کاملا جدیدی به «تایم اوت» ارائه می دهد.
  12. از فاصله سالم استفاده کنید. به کمک فرزندان تان فضایی دلپذیر (بالش، کتاب، عروسکهای نرم و …) طراحی کنید که به آنها کمک کند احساس بهتری داشته باشند. یادتان باشد بچه ها وقتی احساس بهتری دارند، بهتر عمل می کنند. سپس وقتی بچه هایتان ناراحتند، می توانید از آنها بپرسید: «فکر می کنی رفتن به فضای فاصله سالم کمکت می کند؟»
  13. اگر شما فقط علاقمند باشید که بدرفتاری را «در لحظه» متوقف کنید، تنبیه ممکن است موثر باشد. گاهی اوقات زمانی که نتایج بلندمدت منفی هستند – سرکشی، انتقام، رنجش یا انزوا – باید مراقب آنچه موثر است، باشیم.
  14. به بچه ها بیاموزید که اشتباه ها فرصتهای فوق العاده ای برای یادگیری اند! یک راه خوب برای آموزش این مطلب، الگو بودن خودتان است، به این صورت که هرگاه اشتباه کردید، از سه مرحله جبران استفاده کنید:
  • اشتباه تان را بپذیرید.
  • سازش کنید: از صمیم قلب بگویید: «متاسفم، روش برخوردم را دوست نداشتم.»
  • چاره اندیشی کنید: به جای سرزنش کردن بر راه حلها تمرکز کنید. (مرحله ۳ فقط در صورتی موثر است که ابتدا مرحله ۱ و ۲ را انجام دهید.)
  1. به جای پیامدها بر راه حل ها تمرکز کنید. والدین و معلمان بسیاری سعی می کنند با پیامد خواندن تنبیه، آن را مخفی کنند. بچه ها را در یافتن راه حل هایی مشارکت دهید که اینگونه باشند:
  • مرتبط
  • محترمانه
  • منطقی
  • مفید
  1. مطمئن شوید که پیام محبت و احترام منتقل می شود. گفتگویتان را اینگونه شروع کنید: «من به تو اهمیت می دهم. درباره این موقعیت نگرانم. می آیی با هم روی یک راه حل کار کنیم؟»
  2. لذت ببرید! شادی و نشاط را به خانه ها و کلاس هایتان روانه کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست